2009年7月7日火曜日

TOM YAM KHUNG


masa jln2 blog k.zana(InspirasiKu)tgk dia buat t.yam ni....nmpk best jer wlpn xguna perencah...prnh jugak aku buat tomyam putih ni tp guna serbuk perencah laaa.

tgk bhn2 pun mudah...dan yg suker sgt main campak jer dlm periok...tunggu masak & boleh hidang...sungguh mudah,aku sukerrrrr!!!!

percaya x lengkuas dlm freezer aku ni dh umur 2 thn...masa aku blk mesia thn 2007....sungguh pjg umur,ader lagi 2ketul besar penumbuk aniq..serta daun limau purut yg dh xder bau,tp aku masih syg nk buang...hehehehe!!!!

smlm aku duk hirup kuah tomyam sambil mkn nasik dgn ayam goreng kicap...budak2 suker sgt ayam goreng kicap,utk bapak budak aku buat kari kepala ikan...sungguh syorga mkn nasik smlm. Selesai mkn en.hb bwk budak2 g jolok air kat vending machine...oh,nikmatnyer lps mkn nasik minum pulak coke!!!

iss...byk pulak karangan aku tghri ni!!!!


Bahan-bahan ( 4 orang )

6 cawan air
2 inci lengkuas (diketuk)
2 batang serai (diketuk)
1 labu bawang besar
5 helai daun limau purut
300 gram udang(ku guna sotong & ayam)
5 biji limau nipis
cendawan tiram (ikut suka)
10 biji cili api (belah dua)
garam dan gula secukup rasa
Cara-cara
Masukkan air, lengkuas, serai, bawang besar & daun limau kedalam periuk. Jerangkan atas api sampai mendidih.
Kemudian masukkan udang dan perahan air limau. Jangan dikacau sehingga udang berubah warna.
Kemudian masukkan pula cendawan dan cili api. Perisakan dengan garam dan sedikit gula.
Sedia dihidang.

3 件のコメント:

blogresipi さんのコメント...

Tom yum khung nie best... kalau pegi restoren thai mau berapa hengget semangkuk neh.

are さんのコメント...

bestkan...sesekali nk ubah buat tomyam yg merah tu kan!!

Big Mamma Bukhari さんのコメント...

Assalamualaikum are...
rajinnya u memasak!! dah bertambah koleksi menu2 u!! syabas!! u mmg seorang isteri dan ibu yg mithali!!

sori dh lama t x singgah sini.. dah lama dok jepun? hubby keje sana? u sambung belajar lagi ke? oooi.. banyak tanya lak t kali ni..

betul ke t panggil u .. are.. nama u sape? nak panggi apa? .. :-)

have a nice day..
tq rajin singgah ke blog t ye?