2009年7月24日金曜日

TEPUNG PELITA


resepi dr tauke MyR,mudah sgt nk buat kueh ni...& rasanyer pun sedap!! ni baru kali ke2 buat sejak dok kat Jepun...masa duk kemas2 stok mknn terkumpul la bbrp bungkus tepung pulut & tepung beras,pikir punya pikir...dpt idea nk buat kueh ni....syg jugk dgn tepung tu nnti xsempat nk habiskan.

ku ader ubah skit bab tambah gula pd tepung ni...slps letak lapisan hijau tu,ku tabur gula t'lbh dahulu barulah curah adunan yg kaler putih tu.

Bahan-bahan ( 12 cups- bergantung pd saiz bekas )

* 1 cawan tepung beras
* 1 cawan gula
* 5 cawan air
* 4 sudu besar tepung beras(ratakan)
* 1 biji kelapa diperah jadi 4 cawan santan
* 4 helai daun pandan dimesin dgn sedikit air
* sedikit kapur dan sedikit garam

Cara-cara

1. Tepung, air, gula, air daun pandan dan air kapur dibancuh hingga sebati.
2. Perah santan, masukkan tepung yg 4 sudu tadi dan garam. Kacau sehingga sebati dan ketepikan.
3. Masakkan tepung yg diadun dan kacau hingga masak dan berkilat.
4. Bila dah masak masukkan dalam acuan yang disukai. Kalau daun pisang lagi sedap.
5. Masak santan yg diadun tadi dan kacau sehingga pekat.
6. Angkat santan dan curah ke atas tepung yg di dalam acuan tadi.
7. Sejukkan

5 件のコメント:

blogresipi さんのコメント...

Sedapnye sedapnye sedapnye... !!! kenape ditayang tayang kueh pelita kegemaranku itew.. huhuhu

Fa'e さんのコメント...

are nak tanya, biasenye tepung pelita kat bhgn bwh tu ade letak sengkuang cina kan?

kat cni ada ke sengkuang cina tu? akak xpenah jumpa lagi....huhuhu...tingin gak nak buat!

are さんのコメント...

ijan,
nnti k.are poskan..hehehe,nnti meleleh air liur tu.

K.Fa'e,
kl kat klantan..xder pulak letak benda tu...mgkin lain negeri lain resepi & bhnnyer.

are さんのコメント...

ijan,
nnti k.are poskan..hehehe,nnti meleleh air liur tu.

K.Fa'e,
kl kat klantan..xder pulak letak benda tu...mgkin lain negeri lain resepi & bhnnyer.

~NurKasih~ さんのコメント...

salam are,
sedapnya tepung pelita tu.. nak wat la nanti tuk buke posa.. bahan2 pun mudah je..