2009年7月15日水曜日

BUN PANDAN


ni resepi dr tauke bun(ros)hehehe...gurau jer ni ros!!!resepi bleh tgk kat MyR...& ku c&p dr situ jer.
sbnrnyer kaler bun ni hijau ala2 pucat gtu sbb ku blend 2 helai daun pandan jer...ingtkan ok jer tp bila dh masak langsung xder kaler hijau pun...tp bau pandan tu masih ader.
ku xder kaya pun jd nyer bun ni kosong sekosongnyer laaa,tp ku tabur kelapa kering kat ats tu...xder la nmpk dogol jer!!


Bahan-bahan ( menghasilkan 16-18 biji bun )

* 250 gram tepung roti
* 50 gram tepung gandum
* 1 biji telur
* 140ml air suam
* 4 gram yis ( 1 sudu kecil)
* 2 sudu besar gula
* 2 sudu besar marjerin atau butter
* 1/2 sudu kecil garam
* beberapa titik pewarna hijau atau buleh juga guna pes pandan
* 1 sudu kecil dough softner atau bread improver

Cara-cara

1. masukkan semua bahan dlm bekas adunan dan uli hingga lembut dan tidak melekat pada tangan, klu ade breadmaker pilih menu dough dan tekan On je. Kemudian biarkan doh naik dua kali ganda.
2. selepas itu, tumbuk doh utk keluarkan angin, uli dlm dua tiga minit dan bahagi doh pada 16 bahagian. biarkan seketika lebih kurang 8 hingga 15 minit.
3. kemudian letakkan inti kaya pandan dan tutup doh, atur doh tadi diatas dulang pembakar dan biarkan doh naik dua kali ganda, lebih kurang 40 minit .
4. semburkan air dipermukaan doh dgn spray dan bakar pada suhu 180 darjah selama 20 minit. sejukkan atas redai dan boleh lah dimakan. Bun ni akan lembut je sentiasa.
5. amat sesuai dijadikan sarapan atau minum petang. Selamat mencuba.

2 件のコメント:

blogresipi さんのコメント...

Baru jer nak tanya awat putih jer bun pandan neh.. heheh... tp at least ade jgk daun pandan... kite pakai air pandan dlm tin jer.. tu pun kena jimat2..heheh

are さんのコメント...

oo..kat sane ader yg dlm tin yer,sini xprnh jumpa lg yg ader hanya pandan frozen.