2008年11月5日水曜日

pizza


aku ni suke sgt buat pizza...lbh2 lg kalu aku bagitau aniq,aku nak buat pizza mesti terlompat2 riang dia...aku suka try mcm2 resepi doh pizza wlp bhn2nyer lbh kurang jer..tp sajer nak try mane yg kena dgn selera family aku...topping pulak aku buat mcm ni jer..
1. bwg putih & bwg besar dicincang..tumis dgn olive oil.
2. masukkan tomato sos,cili sos,gula garam...
3. juga cendawan butang,sosej...ataupun nenas(aku guna nenas tin jer)

...kalu ader tomato paste aku letak jugak..kalu xder pun x kesah.
...tu jer larr

resepi doh pizza aku ambk dr myresepi;sumbangan joayee


Bahan-bahan ( 4 pizza )

* 450gm tepung gandum(plain flour)
* 280ml air
* 2tbs yeast
* 1tbs level garam
* 1tbs gula
* 1 tbs olive oil-(or veg oil)
* 1 bawang putih-crushed
* extra tepung untuk mencanai

Cara-cara

1. masukkan dalam bread maker biarkan on basic recipe prog selama 11/2jam +-
2.bila ready, ambil sedikit dengan senduk(dough memang lembik).lumurkan tangan & tempat mencanai dgn extra tepung.
3.tekan-tekan dengan tangan saja. jangan guna pengelek.
4.letakkan diatas pre-heated bekas. dan cukuk
5.taruk tomato, topping kegemaran etc>>>>bakar taklebih dari 10-12min. seeloknya double loyang untuk xtra lembut..dan loyang tu mesti di panaskan dulu sebelum letak dough..

0 件のコメント: