2008年11月24日月曜日

Ikan Sweet Sour



sejak aku terjumpa ikan yg seakan2 bawal kat supa aku mesti beli utk masak sweet sour ...sbb teringat time duk msia suka sgt dgn bawal sweet sour...tp bila dtg jepun ni terus x ingat dgn s.sour sbb x pernah jumpa dgn ikan bawal.

x sangka pulak anak2 aku ni peminat tegar bawal sweet sour....kesian diorg sbb aku x pernah buat pun dgn ikan jenis lain...padahal kalu aku masak dgn aper ikan skali pun bukannya diorg tahu...

skrg ni dlm seminggu mesti aku masak sekali atau 2 kali ikan sweet sour ni...kdg2 tu aku x sentuh langsung pun tp dah budak2ni suka...aku buat jer laa...lgpun xpayah aku nak peningkan kepala nak masak menu aper utk budak2 ni.

slalunyer aku ikut resepi k.rinnchan...ni aku kopipes dr fp die..

SWEET SOUR SIAKAP
Bahan-bahan:
Ikan Siakap, dibersihkan
1 biji bawang besar
3 biji bawang putih
2 inci halia
1 sudu besar cili kisar
2 suu besar sos tiram
4 sudu besar sos cili
4 sudu besar sos tomato
Garam Gula secukup rasa

Bahan2 potong:
Carrot
Timun
Nenas
Tomato
Capsicum

Daun bawang & daun sup

Cara-cara:
1. Ikan digaramkunyitkan. Goreng secara deep fry sehingga garing, ketepikan.
2. Tumis bawang2 dan halia. Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak. Masukkan semua sos
dan garam gula. Kacau rata.
3. Tambah sedikit air agar tidak terlalu pekat.
4. Masukkan semua bahan2 potong. Kacau seketika, tuang ke atas ikan. Tabur dengan daun bawang dan daun sup.

0 件のコメント: