2008年11月17日月曜日

Kek Coklat Basah



ni resepi kek coklat yg mula2 skali aku buat seumur idup aku..ader la dlm 3/4 thn lps..skali buat jer aku terus sukerr dgn resepi ni...senang pun senang..bhn2 pun mudah jer...tp aku x ingat dr mn aku jumpa resepi ni sbb aku tulis dlm buku nota jer utk rujukan.

sbnrnyer byk lg resepi kek coklat yg aku pernah cube sbb aku suka mempelbagaikan resepi kek coklat ni..tp kali ni aku nak tulis resepi ni dulu..

bahan2;

180gm butter
250gm gula kastor
3 biji telur
300gm air
250gm tepung gandum
50gm serbuk coklat*
1 s/kecil baking powder*
1 s/kecil soda bikarbonat*

*bhn yg diayak

cara;

1. gula dan butter dipukul hingga kembang dan gebu.
2. masukkan telur satu persatu.
3. masukkan tepung+air.
4. bakar dlmoven yg telah dipanaskan selama 180darjah C selama 50-60minit.

Topping coklat;

250gm cooking choclate.
30gm cocoa butter
*masak cara double-boiler.

0 件のコメント: