2008年11月16日日曜日

Happy B'day...AREESYA YUQEE!!



ari ni genap 2 thn usia baby,,aku x buat party aper2 pun..hanya party t'tutup utk aku sefamily jer..mula tu aku plan nak buat sebijik kek jer..pastu aniq pulak dengki bila aku kata nak buat kek utk b'day baby...dia pun suruh aku buat kek coklat utknyer...oklah aku pun mcm teringin nak mkn dua2 jenis kek tu.. Orange sponge Cake tu aku sajer nak test sbb nampak sedap jer kalu tempek ising...kalu kek coklat tu mmg dah jd feveret aku...kalu teringin nak mkn aku buat jer...xkira la bila2 pun!!!!

aku nak letak resepi orange sponge cake yg aku ambk kat myresepi...tq tuan punya resepi...sbb 1st time try dah m'jd kek aku...mmg lembut gilerrr kek ni. Tp aku x pndai nak deco lawa2...aku cuma tepek buttercream jer...kalu nak deko lawa2 rasanya 3ari 3mlm la aku x tido..

Orange sponge Cake
Ladybird_2

kembangkempis@myresipi.com

Orange sponge Cake

Bahan-bahan ( 10 inc )

* 1 1/3 cawan tepung gandum
* 1/4 gula custor
* Secubit garam
* 6 putih telur
* 1 sudu Kecil krim tartar
* 1/2 cawan gula kastor
* 6 kuning telur
* 2/3 cawan gula kastor
* 1/2 cawan orange juice
* 1 sudu besar kulit orange

Cara-cara

1. Ayak tepung ,1/4 gula dan garam. Ketepikan.
2. Di bekas yg lain pukul putih telur, krim tartar dan sedikit demi sedikit gula sehingga pekat. ketepikan.
3. Di bekas yg lain lagi, pukul kuning telur dan 2/3 gula sehingga kuning cerah dan pekat. Campurkan orange juice dan kulit parutan limau. Selepas itu masukkan tepung sedikit demi sedikit .
4. Kemudian masukkan putih telur yg dipukul putih tadi gabungkan dgn cara kaup dan balik secara pelahan2 .
5. Masukan dalam 10 inc loyang (jangan dilangser kerana utk membolehkan aduanan memanjat tiang loyang utk naik ke atas) Sedia dibakar. Bakarlah ke suhu 170 celcius.

2 件のコメント:

hana さんのコメント...

epi belated besday areesya...pandai mama deco kek! hana nih baru terkedek2 la are..hehehe

are さんのコメント...

alaaa hana...deco pun main hentam jer...ni pun bkn main suka dah budak2 ni.