2008年11月16日日曜日

buttercream


dah lama aku nak try buat icing guna buttercream...kebetulan masa aku singgah blog SL dia ader tayang resepi buttercream..jd,aku pun try la tepek kat b'day puteri aku arini..aku guna yg letak susu pekat tu...errmmmm!!!sedap sungguh..lemak manis.TQ SL sudi tayang resepi tu..ku kopipes jer dr blog die.


Buttercream I

Bahan-bahan:
250gm butter
200gm krimwell - kalau tak de tukar ke shortening
200gm gula aising - ayak (ikut kemanisan memasing)

Caraku:
- putar semua bahan hingga kembang dan b'warna putih.
- kene putar lama sket supaya gula icing tu larut.

p/s - biasanya BC ni SL gunakan untuk buat bunga rose, dsb. sebab agak keras dan mudah di bentuk. kalau nak frost atas kek pun boleh...... :)
- sebab guna krimwell atau shortening tu. setahu SL sebabnya hanya bertujuan supaya adunan tu b'warna putih melepak.(ni yang haku belajar dari Kak pau tokey Akademi citraklasik) senang nak buh kaler.
- nak wangi, letak sket esen vanilla..

Nak lagi senang, guna yang ni...

Bahan-bahan:
250gm butter
200gm shortening
1 tin susu pekat - ikut kemanisan memasing

Caraku:
- putar sumer bahan hingga kembang.
- letak kaler dan leh hias atas kek...

2 件のコメント:

hana さんのコメント...

ooo gune resepi SL gak yer..tahniah! dah jd cantik sgt tuh! :)

are さんのコメント...

x pass lg nih...kena byk usaha lg aaa..