2008年12月17日水曜日

Kek Pisang


lamanyer x buat kek pisang nih...aku suka try mcm2 resepi kek ni tp yg paling aku suka dan m'jd adalah dr resepi tauke Myresepi(yani)..kalau aku ikut resepi lain kdg2 tu kek ku jd bantat dan t'lbh lembap gtu...mungkin cara aku bantuh tepung tu xkena.

kali ni ku tabur choc rice kat ats tu...

aku c&p jer dr myresepi okeh!!!!

Bahan-bahan ( 20 cm )

* 2 biji pisang
* 140g butter
* 120g gula
* 2 biji telur
* 1 sudu kecil esen vanila
* 2 sudu besar fresh cream
* 1 sudu besar jus lemon
* 200g tepung gandum
* 1 sudu kecil soda bikarbonat
* 1 sudu kecil baking powder

Cara-cara

1. Pukul butter dengan gula sehingga kembang
2. Asingkan putih dan kuning telur
3. Pukul putih telur sehingga kembang. Kemudian masukkan ke dalam butter tadi.
4. Ayak tepung, soda bikarbonat dan baking powder. Kemudian masukkan ke dalam adunan tadi.
5. Masukkan pisang yang telah dilenyek dan esen vanila ke dalam adunan.
6. Campurkan jus lemon dan fresh cream. Kemudian masukkan juga ke dalam adunan.
7. Akhir sekali masukkan kuning telur. Kacau sehingga sebati.
8. Masukkan ke dalam loyang dan bakar pada suhu 160 degree selama 35-40 minit

0 件のコメント: