2008年12月8日月曜日

Cucur Udang


hahahahaha...
giler ker aper aku nih...buat cucur udang d petang raya. dah aku xder idea nak masak aper tp perut lapar...lgpun kejap lg aniq blk,aku mesti masak sesuatu utk dia. malas sungguh aku nih yerrrr???

wlpn simple jer tp aku ikut jugak resepi dr k.rinn...sbbnyer kl main campak jer kdg2 keras x hingatttt...mesti en.hubby aku sindir menyindir laaa...hihihihi!!!

aku buat bulat2 jer...mcm cekodok tu...cicah dgn sos cili thai&kuah kacang

CUCUR UDANG

Bahan-bahan:
300gm Tepung gandum
Udang besar secukupnya, bersihkan....(aku xder udang besar,belasah jer udang kering)
Sebiji bawang besar dimayang nipis
Segenggam taugeh....Nak taruk lebih pun ok !!!
Daun bawang dan daun saderi secukupnya, dipotong kecil2
2 biji telur
1 cawan Air panas (Bukan air mendidih yaaa... )
Air biasa secukupnya
Garam secukup rasa
Sedikit serbuk kunyit
1 camca teh baking powder
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara:

1. Panaskan minyak untuk menggoreng dan sementara menunggu panas, rendamkan bahagian senduk yg bulat. Tujuannya adalah untuk memudahkan cucur udang lekang dari senduk.
2. Masukkan tepung dalam satu bekas.
3. Masukkan semua bahan-bahan lain kecuali air panas dan air sejuk. Gaul-gaul lebih kurang.
4. Tuang air panas sedikit demi sedikit sehingga tepung bersalut air.
5. Tuang air biasa sehingga adunan secukupnya elok untuk dijadikan cucur udang.
6. Keluarkan senduk yg terendam dalam minyak tadi dan isi dengan adunan dan letakkan seekor udang di tengah2nya.
7. Masukkan ke dalam minyak dan tunggu sebentar sehingga cucur lekang dari senduk. Goreng sehingga garing.
8. Ulang hingga habis.

2 件のコメント:

hana さんのコメント...

baguih kita ni yerk..d petang raya are wat cucur udang! hana plak wat sandwich! hahahahaa... gler ke kita nih?? hihihi...

are さんのコメント...

x kesah laaa..asal perut kenyang!!!