2008年12月12日金曜日

Demam & Bubur Ayam



dah 2,3ari aniq demam...kemarin + ari ni t'paksa cuti,runsing jugak aku sbb kami sefamily blum suntik influenza lg...tp sib baik masa jumpa doc kemarin aniq demam biasa jer...dah byk kali en.hubby ajak aku g klinik utk suntik influeza tp aku buat2 x dgr jer...sblm ni aniq dgn baby jer tp thn ni en.hubby paksa aku pulaknyer...bila la aku nak g nih...takut la weiii!!!!

gambar bubur ayam aku xsempat ambk.....sbb bila masak jer aku paksa budak2ni mkn.

aku buat bubur ayam utk budak demam tu...tgk kat blog ramai yg buat bubur ikut resepi che izag dia kongsi kat myresepi...aku cuma kopipes jer.

Bahan-bahan ( 3-4 org )

* 1 1/2 cwn beras (lbh kurang 250gm)
* 1 1/2 inci halia di ketuk / titik
* 2 sk serbuk pati ayam / 1 kiub pati ayam
* 300gm isi ayam / 1/4 ekor ayam
* sedikit garam
* 1 liter air
* * GARNISH *
* lada merah
* daun bawang n daun sup
* sedikit mninyak bijan
* * AKSESORI TAMBAHAN *
* ikan bilis n kacang digoreng
* lada jeruk
* telur masin

Cara-cara

1. Rebus ayam hingga empuk. Keluarkan ayam dan toskan airnya. Air rebusan ayam jgn dibuang.
2. Basuh beras bersih. Masukkan beras dlm periuk lebihan air rebusan ayam. Masak beras hingga kembang, masukkan air sikit-sikit. ** Masak bubur ikut suka lembut mcmmana kita nak
3. Bila bubur hampir masak masukkan halia, pati ayam dan sedikit garam.
4. Bubur bolehlah dihidang dgn ayam rebus tadi (siat kecil), bawang goreng, lada merah n daun sup. Titiskan sikit dgn minyak bijan. sedap mkn ngan ikan bilis n kacang goreng, cili jeruk dan telur masin..siap....
5. Bubur mcm simple tp rasanya agak berbeza dan unik... Bubur ni sgt popular di sebuah kedai jual bubur kat Jalan Sultanah Batu Pahat....

2 件のコメント:

hana さんのコメント...

alahai syiannya... skrg musim penyakit kan... doc ckp aritu ada satu virus menyerang bila masuk musim winter nih.. mmg bahaya utk budak2... mak budak (hana la tuh! :D) pon dh terkena skrg nih..huhuuuuuu...

are さんのコメント...

tu arrr...takut kan hana.